Новий закон про комунальні послуги: що зміниться для споживачів

З 1 травня набув чинності Закон України “Про житлово-комунальні послуги” в новій редакції. У зв’язку з цим на українців чекає ціла низка змін в нарахуванні оплати і в розрахунках за житлово-комунальні послуги.

Коло змін, які несе з собою цей закон, досить велике. Тому різні його частини було вирішено ввести в дію в різний час. Більшість положень набувають чинності з 1 травня 2019 року. Однак пільги і субсидії в грошовій формі, а також деякі нові вимоги до управителів багатоквартирного будинку “узаконені” з 1 січня поточного року. Ще низка положень мають набути чинності через 6 місяців після опублікування закону, тобто з 10 червня 2019 року.

Що змінилося з 1 травня

З 1 травня набула чинності норма закону про ЖКП про нарахування пені за несвоєчасну оплату житлово-комунальних послуг. Якщо оплата проведена після 20 числа місяця, наступного за тим, в якому надавалися комунальні послуги, з 21 числа нараховуватиметься пеня в розмірі 0,01% суми платежу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100% загальної суми боргу. Проте, як зазначено у ст.  26 закону «пеня не нараховується за умови наявності заборгованості держави за надані населенню пільги та житлові субсидії та/або наявності у споживача заборгованості з оплати праці, підтвердженої належним чином».

Не менш важлива зміна, яке вводиться з 1 травня, – це поява нових граф у платіжках.

Тепер кожен індивідуальний абонент окремо оплачуватиме вартість тієї чи іншої комунальної послуги, а крім того, – ще й абонентську плату за надання цієї послуги.

До абонентської плати включатимуться витрати виконавця комунальної послуги на складання договору, на підрахунок частки кожної квартири в користуванні колективними послугами, а також витрати на обслуговування приладів розподілу та обліку. Ця остання складова дуже важлива для споживачів. Тому що завдяки такому пункту у виконавців комунальних послуг з’являться гроші на повірку, обслуговування та ремонт приладів обліку. Тепер обслуговування приладів обліку повністю лягає на виконавців комунальних послуг. Включаючи демонтаж вимірювальних приладів, транспортування до місця ремонту або перевірки і нове підключення.

Втім, це стосується не всіх приладів обліку. Так, прилади обліку електроенергії і газу обслуговуватимуть постачальники електроенергії, газу. Їх витрати входитимуть до абонентської плати за газ і електроенергію. А ось повірка, обслуговування та ремонт внутрішньо квартирних лічильників води і тепла, як і раніше, лежить на їх власниках.

Щоправда, співвласники багатоквартирного будинку мають право укласти договір про обслуговування з однією з організацій, що займаються перевірками лічильників, і платити за це окремо.

Крім поділу рахунків на власне послугу і абонплату за її надання, в платіжках з’являться окремі графи за індивідуальне користування тією чи іншою комунальною послугою і за колективне користування. Наприклад, колективною послугою є освітлення коридорів і сходових кліток. Витрати на колективні послуги мешканці будинку оплачуватимуть пропорційно житлоплощі. Поділом плати між усіма квартирами займатимуться управителі багатоквартирного будинку.

Тим, хто отримує субсидії або має пільги, частина сум, нарахованих як абонентська плата і як оплата послуг, що споживаються в місцях загального користування, також компенсуватимуться з бюджету – як і за індивідуально спожиті житлово-комунальні послуги.

Які нововведення очікуються в червні

До цього часу має запрацювати на повну силу інститут управителя багатоквартирним будинком. Зокрема, вводиться в дію новий перелік прав і вимог до управителів, вимога не змінювати вартість послуги з управління багатоквартирним будинком весь термін дії договору (крім випадків, обумовлених у договорі), нові правила до складання договору і т.д.

У числі інших прав управителі отримують право відключати боржників від користування комунальними послугами, якщо такий метод прописаний в договорі.

Також на мешканців буде покладено обов’язок впускати до квартири управителів і виконавців комунальної послуги, якщо ті прийшли перевірити лічильники, зробити звірку і т.д. Якщо господар квартири відмовився відкрити двері управителю – управитель має повне право відрізати цю квартиру від комунальних послуг.

Виконавець комунальної послуги (оператор газорозподільного підприємства, електророзподільного підприємства і ін.) та управитель багатоквартирним будинком “має право… доступу до житла, інших об’єктів нерухомого майна для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних і профілактичних оглядів та перевірки показань приладів – розподільників теплової енергії та/або вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в квартирах (приміщеннях) багатоквартирного будинку“, – йдеться, зокрема, в ст. 8 закону про житлово-комунальні послуги.

А обов’язки мешканців та порядок доступу управителя будинку і виконавців комунальних послуг розписані в ст. 29 цього закону. У ній, зокрема, міститься вимога до споживача комунальних послуг забезпечити перерахованим особам безперешкодний доступ до свого помешкання для ліквідації та попередження аварії, для установки або заміни інженерного або сантехнічного обладнання, зняття контрольних показань з приладів обліку. Причому такий доступ, згідно із законом, повинен надаватися “цілодобово”.

Відмова споживача надати доступ виконавцю комунальної послуги… є підставою для припинення надання споживачеві відповідної комунальної послуги“, – говориться в законі. Причому якщо послуга буде “відрізана”, її подачу відновлять тільки після того, як споживач передумає і впустить працівника до своєї квартири.

У деяких випадках виконавці комунальних послуг зможуть прорватися до квартири і без згоди власника. Вони отримають на це право “у невідкладних ситуаціях, пов’язаних з необхідністю порятунку життя і здоров’я людей і/або майна“. При такому несанкціонованому доступі, крім виконавця послуги, повинні бути присутніми також представники органів внутрішніх справ, працівники аварійно-ремонтної бригади та хтось із сусідів. Працівники аварійно-ремонтної бригади повинні після закінчення “несанкціонованого візиту” відремонтувати пошкоджені елементи (замки, вхідні двері або вікна і т.д.). Однак рахунок за злом і лагодження дверей або вікон буде виставлений винуватцю, тобто господареві квартири, в квитанції про оплату ЖКП. Втім, виконавець має право перебувати тільки в тих приміщеннях, в яких розміщено санітарно-технічне та інженерне обладнання. Крім того, йому законом забороняється використовувати будь-яким чином і передавати комусь інформацію про особисте життя власника житла.

Також з червня співвласники багатоквартирного будинку отримають право виконувати роботи з утримання будинку, ремонту, своїми силами, тобто шляхом самозабезпечення, якщо знайдуть таку можливість. Також вони можуть взяти на себе питання опалення, водопостачання, вивезення побутових відходів. Кожен мешканець будинку отримає право виконувати роботи з утримання або ремонту будинку своїми силами в рахунок оплати комунальних послуг.

А хто такі ці управителі?

Управителем багатоквартирного будинку може бути компанія (юридична особа) або спеціаліст (фізична особа-підприємець), яка надає послуги з управління будинком на підставі договору із співвласниками цього будинку. Основна функція управителя — забезпечити належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб, належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території.

З 1 січня 2019 року запроваджено професійну атестацію управителів на відповідність кваліфікаційним вимогам професії “менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)”.

На який час підписується договір?

Договір про надання комунальних послуг та договір про надання послуг з управління будинком укладається на 1 рік, але автоматично продовжуватиметься, якщо співвласників будинку все влаштовує.

Якщо управитель не справляється із покладеними на нього обов’язками, співвласники можуть ініціювати дострокове розірвання договору про надання послуг з управління.

Якщо ж управителя було обрано на конкурсі органом місцевого самоврядування, співвласники можуть відмовитись від його послуг та самостійно обрати собі іншого управителя, попередивши про це попереднього управителя за два місяці.

Рік – на вибір форми договірних відносин з постачальниками послуг

Закон вимагає, щоб не пізніше, ніж за рік після введення в дію Закону про комунальні послуги (тобто до 1 травня 2020 року) співвласники багатоквартирного будинку прийняли рішення про форму організації договірних відносин з кожним виконавцем комунальних послуг. Таких форм передбачено три.

  1. Кожен співвласник багатоквартирного будинку укладає індивідуальний договір з виконавцем комунальних послуг.
  2. Договір від імені всіх співвласників будинку укладає управитель (це буде колективний договір).
  3. Договір укладає об’єднання співвласників багатоквартирного будинку як юридична особа, кооператив або ін.

Якщо до травня 2020 року такий вибір не буде зроблений, між виконавцем договору і кожним співвласником будинку будуть укладені індивідуальні договори.

Що буде з ЖЕКами?

ЖЕКи у розумінні нового закону можуть бути управителями. Усе залежить від волі та активності співвласників. Якщо вони бажають самостійно обрати іншого управителя, ніж той ЖЕК, що наразі надає послуги, погодити із ним перелік робіт та послуг, та відповідно ціну, закон дає таким співвласникам всі можливості для реалізації цього бажання.

 

Якщо у Вас виникають правові питання, звертайтесь у Соснівське бюро правової допомоги Червоноградського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги де фахову консультацію може отримати будь яка людина.

Соснівське бюро правової допомоги розташоване за адресою: вул. Галицька, 3а (другий поверх Будинку дитячої та юнацької творчості).

Червоноградський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги розташований за адресою: м. Червоноград, вул. Шевченка, 21

(03249) 3-17-22, 3-11-33

Опубліковано у новини міста. Додати до закладок постійне посилання.